نرم افزار و بحران های پیش روی معلمان

با پیدایش اینترنت در مرحله اول و توسعه حوزه های فراعلم، تحولات جدی در زندگی انسان رخ داد اما همچنان اموزش و پرورش، مدرسه و معلم در کانون توجه باقی ماندند اما اکنون با توسعه هوش مصنوعی، سوالات جدی در کارامدی این عناصر ایجاد شده است

** بحث
در یک سال اخیر، اقدامات جدی در حوزه های مختلف صنعت، بیمه، حمل و نقل، لوازم خانگی، لقاح مصنوعی، کشاورزی، پول، پزشکی و کسب و کار اتفاق افتاده است که تابعی از انقلاب صنعتی جدید تعبیر شده است.
مفهوم مشترکی در همه این تحولات وجود دارد و ان، جایگزینی نرم افزار است.
عده ای از محققان و مدیران صنعتی معتقدند ظرف پنج تا ۱۰ سال اینده، نرم افزار و اطلاعات همه صنایع را خواهد بلعید.
مثال هایی در این رابطه می توان بیان کرد:
– شرکت خدماتی «اوبر» – UBER – که الآن بزرگترین شرکت تاکسیرانی است صاحب یک ماشین هم نیست و فقط یک نرم افزار هست.
– هم اکنون شرکت ایرباس بدون داشتن حتی یک هتل ملکی، بزرگترین شرکت هتلداری جهان است.
– شرکت «واتسون» – Watson – با ارایه نرم افزار تشخیصی خود، با دقت صد در صد به کمک پزشکان در تشخیص انواع سرطان خواهد آمد.
– نرم افزارهای شبیه ساز ساختار DNA، شانس موفقیت در لقاح مصنوعی یا IVF را به ۹۹ درصد خواهند رساند.
– تا ۸۰ درصد از رفت و آمدهای شهری حذف خواهند شد و سیستمهای اطلاعاتی جای آنها را خواهند گرفت. بنابراین آلودگی هوا نداریم، تصادف به حداقل خواهد رسید و وقت بیشتری برای تفریح خواهیم داشت.
– به دو دلیل شرکت‌های بیمه به لبه ورشکستگی خواهند رسید، اول بخاطر کاهش فعالیتهای فیزیکی بخصوص در حمل و نقل و دوم پیش بینی بسیار دقیق سیستمهای هوش مصنوعی از آینده، نیاز ما به بیمه را کمتر خواهد کرد.
– کشاورزی بدون خاک و مبتنی بر اطلاعات با بهره وری ۹۹ درصدی در مصرف آب، جای کشاورزی سنتی را خواهد گرفت.
– پول جای خود را به اطلاعات یا پول دیجیتالی میدهد، پول دیجیتالی نقش پشتوانه ارز را در جهان بازی خواهد کرد.
– شاید بتوان گفت تنها کسب و کار فیزیکی که در آینده رشد خواهد کرد، گردشگری است.
اکنون بحث جدیدی در حوزه اموزش و پرورش مطرح شده است: «به گزارش ایران آنلاین به نقل از ساینس، «سر آنتونی شلدن» معاون دانشگاه باکینگهام انگلستان بیان کرد این تغییر بزرگ ظرف ۱۰ سال آینده رخ خواهد داد. ماشین های هوشمند سیستم آموزش عالی را کنترل خواهند کرد و این روند می تواند به شخصی سازی کردن تدریس تاثیر زیادی بگذارد.
وی افزود: «این روند حتی از انقلاب صنعتی نیز موثر تر خواهد بود. این ماشین ها می توانند سرعت یاد گیری را بالا ببرند. با وجود این ماشین های آموزشی و هوش مصنوعی دیگر کسی به عنوان معلم یا استاد در مدارس و دانشگاهها قدم نخواهد زد. این اتفاق تحول بزرگی در علوم و یادگیری دانش آموزان بوجود خواهد آورد.»
به عبارتی رقیب جدی برای اقتدار علمی معلمان ایجاد خواهد شد که در صورت تداوم بر نوع ارتباط معلمان با دانش اموزان نیز موثر بوده و کفه اقتدار و ارتباط به ضرر معلمان تغییر خواهد کرد
تصور کنید در کشوری مانند کشور ما که هم اکنون نیز از نظر کیفی، با مشکلات متعددی روبرو است، با توسعه نرم افزارهای آموزشی، چه اتفاقی خواهد افتاد.
بنده، پیش بینی می کنم مدارسی که به عنوان مدارس برند، مطرح هستند و ثبت نام در آنها نیاز به شرکت در آزمون های پیچیده و وضعیت مالی خوب خانواده دارد، اولین مدارسی خواهند بود که از توسعه نرم افزارها، آسیب جدی خواهند دید، مگر آن که به سرعت، خود را با وضعیت جدید تطبیق دهند.
اولین حوزه ای که در مدرسه لطمه می بیند مرجعیت علمی معلم است، چرا که در صورت ادامه روندهای سنتی موجود در تدریس، به هیچ عنوان قابلیت رقابت با نرم افزارهای آموزشی را نخواهد داشت و همین امر، اعتراض دانش اموزان را برخواهد انگیخت و ادامه کار را برای معلمان و مدیران دچار چالش های جدی خواهد کرد

** نتیجه گیری
پیشرفت در حوزه نرم افزار تابعی از ورود روش های فراعلمی در تمامی ابعاد زندگی است و اکنون این تحولات در حال ورود به حوزه معلمی و آموزش و پرورش است.
معلمانی که از روش های سنتی استفاده می کنند و توجه کمتری به مهارت اموزی فکری، کار تیمی، حل مساله و مدیریت پروژه دارند، از نظر مرجعیت علمی و مدیریت کلاس دچار بحران های جدی خواهند شد و مدارسی که دانش اموزان طبقه متوسط و بالاتر و دانش اموزان با ضریب هوشی بالاتر را ثبت نام می کنند، در معرض ابتلای بیشتر خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.